Sunday, March 11, 2007

انا و الامتحانات



مع انه مش وقت امتحانات بس لقيتنى فاكره الموضوع ده بالحاح وبما انه جزء من تاريخ مصر قولت لازم ادونه علشان ميضعش هباءانا فى الامتحانات غالبا مابكون شخص رابع مختلف عن التلات اشخاص التانين المهم ... انا مش بروح الامتحانات الا على الوقت بالضبط او متأخر خمس دقايق او عشر دقايق او ربما ربع ساعه حيث انى ادخل اخد ورقه الاجابه والاسئله وابدأ على طول ولحظى السعيد ان اليوم ده ( اللى انا بحكى عليه دلوقتى ) وصلت متأخره عشر دقايق بس وطلعت على اللجنه بتاعتى كان عندى تانى ماده لقيت طالب ما قاعد مكانى وبيحل كمان (شوفوا البجاحه ) روحت انا بمنتهى الذوق حطيت حاجاتى على ورقه الاجابه بتاعته
انا : لو سمحت ده مكانى
وهو بيبصلى بدهشه : نعـــم ؟ ( لاااااااااااا مش وقته خالص الامتحان بدأ ويلا قوم علشان عايزه اجاوب ) جت مراقبه تستفسر : هو فيه ايه ؟؟
انا : الاخ قاعد مكانى والامتحان بدأ وكمان مش عايز يقوم
هى : فين رقم جلوسك؟
انا : نسيته بس هو ده رقمى وكمان ده تانى ماده يعنى حفظت مكانى خلاص
هو : لو سمحتى عن اذنك علشان اكمل اجابه الوقت بيمر على الفاضي
انا : يعنى انا اللى مش عايزه امتحن .. ( للمراقبه ) ياريت تخليه يقوم بقي
وعند هذا الحد لقيت مراقبين كتير اتلموا والولد بيقوللها انا سلمت رقم جلوسي حضرتك هاتيه من الاستاذ وااتاكدى المهم انا ببص حواليا لقيت الناس مش هى الناس سالت المراقبه: ايه ده هى الناس اتغيرت ولا ايه ؟
المراقبه : ناس مين اللى اتغيرت ؟
انا : الطلبه ... هو كل مره بقي هيغيروا الطلبه اللى فى اللجنه ... هو احنا فى الدور الكام ؟؟؟
هى : فى التانى
انا : ( بابتسامه عريضه ) سبحان الله مع انى اما عديتهم طلع الدور التالت عموما حصل خيروطلعت من اللجنه وسط حاله من ازبهلال الجميع
برضو من تراث العيله فى الامتحانات
الواد ابن خالتى كان ابيض فى الرياضيات المهم جه الامتحان نقلهم الاسئله وقعد فاضى راح كاتبلهم فى الاخر اغنيه جديده لعمرو دياب وجاب 3 من 10
انا : ازاى جبت 3 من عشره ؟
هو : منا برضو استغربت انا توقعت اجيب 7 من عشره ... ده حتى الاغنيه جديده


13 comments:

الراقـــص مع الذئـــــاب said...

فكرتيني بالذي مضي
كانت ايام جميلة ايام الامتحنات ديه
جربت فيها كل حاجة الا حاجة واحدة بس
اني اجاوب
حتي في مناقشة مشروع التخرج كنت بتكلم عن حاجة تانية خالص غير المشروع لدرجة ان اصطف الدكاترة اللي قاعدين اعجبوا جدا بثقفتي الواسعة

بس الموقف اللي مش هنساه كان عندي امتحان فترة مسائية....والكلية في بلد غير بلدي يعني كنت بسافر حوالي ساعة ونص ....ركبت البولمان واستعديت اني ازاكر المادة الميأوس منها....مر حوالي نص ساعة والبولمان وقف مرة واحدة ...بصيت من الشباك لقيت نفسي في وسط صحرا وشوية خرده ....المهم طلع ان البولمان بايظ ورايحين يصلحوه في الورشة وهيتعطل حوالي نص ساعة
وكان فاضل علي الامتحان وقتها حوالي ساعة....المهم عملتلهم اهبل وقعدت ازعق وحكمت رأيي بمساعدة الركاب اصحاب القلوب الرقيقة ان البولمان يمشي وهو بايظ والحمد لله لحقت الامتحان وبرضو مجوبتش...

زكريات جميلة

تحياتي علي الموضوع الذيذ
معلش طولت عليكي
سلام

عالمى ازرق said...

الحمدلله انك اتخرجت على كده
انا معاك ان ايام الامتحانات جميله بس المشكله انك جوه الموقف بتكون فى قمه التوتر بتحس انها حلوه اما تتحول لذكريات
شكرا على مشاركه ذكرياتك اللى ضحكتنى بجد
وشكرا على مرورك والمشاريب عليك لغايه ماافتح الكانتين قريب

Bossy said...

حلو اوووي
فكرتيني بحاجه جميله اووي
مره كان عندنا امتحان
اتوزع علينا ورق امتحان تاني غير الامتاحان اللي علينا
المهم ابص للورقه ايه الكلام ده غريب اول مره اشوفه
ابص للطلبه الاقيهم بيحلوا سبحان الله
انا خلاص اتاكدت ان الامتحان مش بتاعنا عدي عشر دقايق
ربع ساعه
نص ساعه
باقي ساعة ونص وانا مستغربه
اكلم المراقب يقولي
حلي الكل بيحل بطلوا تشتغلونا
وبعدين الدكتور جه وحد بيساله اكتشفوا ان دا مش امتحانا
الورق التاني جه بعد ربع ساعه
يعني الامتحان اتحل في ساعة وربع
مدونتك جميله اوووي

الربان said...

سبحان الله....للدرجة دي كنت مركزة في الامتحان...ههههههههه .

اجمل الذكريات لايام الامتحانات... بالرغم من التوتر الذي كان فيها.

تحياتي

كلبوزة لكن سمباتيك said...

هههههه
بتحصل
اننا ندخل بصدرنا في موضوع و نطلع غلطانين
عادي
:))

عالمى ازرق said...

bossy
ايه ده ؟
على كده الطلبه عندكوا افذاذ بقي
وفعلا دايما تلاقى المراقبين كده دايما نيتهم سوده
شكرا على زيارتك ومشاركتك الجميله



الربان
كل اللى عرف الموضوع ده اتهمنى نفس الاتهام الباطل ده
انى كنت مركزه بس زياده عن اللازم يعنى
شكرا على زيارتك

عالمى ازرق said...

Sampateek
المشكله ان كان شكلى وحش قووووى وسط اللجنه
بس انا قولت عادى برضو
وطلعت من اللجنه كأنى كنت كائن غير مرئي
اسعدتنى زيارتك

mohand said...

السلام عليكم
هو انا معلقتش هنا لمره اللي فاتت
طيب عموما انا حصلي الاجمد من كده بس مش مهم
حصل خير صحيح

عالمى ازرق said...

mohandat
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
ياحبذا لو حبيت تشارك بذكريات امتحاناتك

mohand said...

السلام عليكم
كنت ناوي اكتبها بوست بس مش مهم
انتي برضو معزش عليكي حاجه
انا كنت في اثار
المهم كان عندي مادتين
ماده اسمها تاريخ وحضارة مصر
والتانيه اسمها تاريخ وحضارة الشرق
المهم انا لما نقلت الجدول من علي اللوحه
كتبت تاريخ وحضارة مصر اليوم الثاني في الامتحانات
وكتبت تاريخ وحضارة الشرق اليوم الثالث
طبعا بينهم ثلاث ايام
المهم قعدت اذاكر وبتاع في تاريخ وحضارة مصر
اربع ايام والله شغال مذاكره
اتصل بيا واحد صاحبي بيقولي ايه المهم وبتاع
قعدت اقولو تحتمس ومنحتب وكده
قالي يا عم انت بتقول ايه
احنا علينا حمورابي والجماعه بتوع بابل دول
قولتلو انت بتتكلم بجد؟
قالي اه والله
اتصلت بثلث الدفعه
كلهم اكدو كلامو
قولت يادي المصيبه
الامتحان تسعه الصبح
وانا مفتحتش الماده
والساعه كانت 12.30 بالليل
يعني فاضل اقل من 8 ساعات
اعمل ايه اعمل ايه
عملت حاجه حلوه ذاكرت سؤلين لحد الفجر
وصليت الفجر ونمت
صحيت الساعه 7.30
وروحت واخد دوش
ونزلت علي الامتحان

اقولك اللي يضحك في الموضوع بقي
اني جبت جيد جدا في الماده ديه
واللي كانو بيذاكرو اكثرهم جاب مقبول
تخيلي
يالا بقي صدعتكم
مهند المصري

عالمى ازرق said...

mohandat

انا دايما اقول ان اللى بيذاكر بتكون اخرته وحشه
فكرتنى وانا فى اولى ثانوى مكنتش بذاكر اللغه الفرنسيه خالص و عندى يقين انى نجحت فيه لان بابا وماما كانوا فى عمره نفس السنه و دعولى انجح
شكرا على مشاركتك بذكرياتك

Great wishes said...

بجد حلوة قوى ذكريات الامتحانات دى.. بفكر ارد عليها ببوست انا كمان .. عشان ايام الامتحانات دى بجد تحفه جدا .. جميله قوى

ربنا يسعدك زى ما فكرتينى بحاجات حلوة

عالمى ازرق said...

Great wishes

يلا توكلى على الله وفى انتظار البوست بتاعك
ربنا يخليكى على الدعوه الجميله اللى زيك
وبجد اسعدتنى زيارتك