Sunday, April 1, 2007

لو كان ... هيكون ايه ؟

حياه الاشياء

كل حاجه لها دوره حياه لو تخيلناها بشكل مختلف هتكون ازاى مثلا لو كل الجمادات اللى حواليك اتكلمت لمده 24 ساعه ممكن تقول ايه ( هتطلع الكبت المزمن منكم طبعا ) سريرك اوضتك قلمك اوراقك هدومك
على سبيل الفانتازيا
سريري : اصحي الساعه 11 بطلوا افترا بقي ... بقالك 10 ساعات نايمه عايز اخد نفسي يااخوانا !!!
الحنفيه : برضو نسيتى تغسلى سنانك ... ما تنضفوا بقي
بلوزتى المفضله : بقالك
اسبوع لازقه فيا .. ايه مبتزهقيش ؟ حظ ايه المهبب ده يارب اللى وقعنى فيها انا كده هدوب
خلال شهرين بالكتير
كتير من الحاجات اللى حوالينا مهمه قوى بس يمكن احنا مفكرناش بقيمتها حسيت بده اما قريت قصيده لاحمد مطر عن الابواب وحاولت اتخيل حياتنا من دون ابواب ولا نوافذ .. صعبه .. مش كده ؟
بالمناسبه فيه اشخاص مهمين بحياتنا بس برضو مفكرناش بقيمتهم
* * * * * * * * *
مرآه الروح

لو لقيت مرايه تشوف فيها روحك ... الاماكن المظلمه والمضيئه فيها ... تفتكر ممكن تشوف حقيقتك ؟ هتقدر تواجهها ؟ ببشاعتها او روعتها ؟
الروح انا اقصد بيها شخصياتنا صفاتنا عيوبنا الشيء الزئبقي اللى جوانا اللى دايما بيتغير لاسوأ او افضل
* * * * * * * * *
روح الاماكن

اول مره اتعرف على التعبير ده كان د / احمد خالد توفيق فهمت من خلال التعبير ده احساسي اما بروح اماكن ما خاصه الاماكن الاثريه او المتاحف دايما بتسائل عن الناس اللى مروا او عاشو بنفس المكان اللى بزوره كانوا سعدا كانوا بيؤمنوا بايه حياتهم كان شكلها ايه .
هل الاماكن بتفرح وتحزن حتى لو بطريقه مختلفه ؟
يعنى انا بحب بيتنا قوى ( عشره بقي ياجماعه اتولدت واتربيت فيه ) وبفرح اما ارجع من بره وادخل اوضتى وبحس انها كمان فرحت بيا ( لازم طبعا ) و حسيت انى نفسي احضن اماكن كتير ... وكمان حسيت بأماكن بتحضنى .. اماكن نشيطه ومبهجه واماكن كئيبه ومقبضه
طيب عمرك روحت مكان بتحب تزوره كتير وانقطعت عنه لفتره ولقيته اتغير ولومته انه اتغير ؟
انا شوفت ناس كتير بتعمل كده دى عاده الانسان دايما شماعه اخطاءه
التغيير هو اساس الحياه كل حاجه بتتغير الاماكن والاشخاص وكل شيء بس احنا الشيء الحر عن المكان اللى بنملك نزوره او لا ورغم غيبتا عن مكان بنحبه اول شيء بنعمله اما نرجع اننا نلومه انه تغير كأننا عايزين نثبت الكون عند رحيلنا مع انه هو اللى من حقه يلومنا اننا بعدنا

16 comments:

الراقـــص مع الذئـــــاب said...

هو احنا نغيب نغيب وننزل بالتقيل
ماشي...التقل صنعة برضو

اما بقي بخصوص الامكان وحبها وكرهها فدا هتلاقيه يتجسد في العبد لله
انا بكره اوي البلد اللي كان فيها كليتي
وبحب بلدي اوي...في اماكن لما بروحها واقعد فيها لوحدي بحس كأني رجعت سنين لورا...بجد ببقي عاوز امسك قلم واكتب احلي خواطر وانا في الاماكن ديه....منها مكان علي البحر عندنا في اسماعيلية...بحس انه لو اتكلم صحيح هينطق بكلام كتير اوي....ومش بيتغير مهما عدي عليه الزمن....عارفة بحس فيه بنظرة عتاب حزينة ودمعة لوم من اجمال عنين في الدنيا
شوفتي بقي المكان دا عكس الاماكن اللي اتكلمتي عنها ...دا هو اللي بيتكلم وبيبكي وبيلوم كمان
من كلامي عنه اشتقت ليه...
موضوع جميل بعد غياب
تحياتي لهذا العالم الازرق

Bossy said...

الاماكن بعتقد انها بتتغير
نظرتنا ليها هيا اللي بتتغير
انطبعنا عن الاماكن بيختلف علي حسب المواقف ولا ايه
مهو صعب نحب مكان كل حاجة فيه بتفكرنا بذكريات مؤلمة
وصعب نكره مكان فرحنا فيه
اهم حاجة احنا ليه في حاجات كتير في حياتنا مش بنحس بيها ولا بقيمتها

Anonymous said...

إعجاب صامت بأفكارك

وابتسامة حقيقية بوجهي

لا أدرك سببها للآن!

اقبليني ضيفة دائمة

عالمى ازرق said...

الراقص مع الذئاب

انا قولت بس انزل الموضوع مع اول الشهر
طريقتك فى الكلام عن المكان اللى بتحبه كأنك بتحكى عن صديق طفوله عزيز قوى عليك ... مش كتير عندهم الاحساس بالمكان بنفس العمق
شكرا على مرورك وتحياتى لك


Bossy

وساعات بنتفادى مكان يحمل ذكريات جميله لانها اصبحت مؤلمه
الانسان ممكن يحس بقيمه الاشياء لو تخيل حياته اما يفقدها
بس بيكون صعب قوى اما يحس بقيمه اشياء بعد فوات الاوان
شكرا على زيارتك

رانيا منصور

شكرا على مشاركتك
وعلى ابتسامتك الجميله
يسعدنى دائما مرورك

Anonymous said...

economic
الاماكن والاحساس بيها ايه الفرق بين مكان فى الهليتون ومكان فى قهوة البورصة فرق كبير اوى فى االاحساس بالمكان اكيد
احساسك بالشوارع اللى اتربيت فيها لما تحضنك لو حسيتى بس باحتمال انك تسيبيها
احساس الاماكن عالى اوى
اما المراية اللى ممكن اشوف نفسى فيها افضل كتير اوى حتى لو شوفت كل اللى جوايا بعيوبها رغم صعوبة احساس الواحد بكل مواطن الضعف اللى فيها والحالة اللى ممكن يكون بعدها فيها
بس على الاقل يكون عرفت بدل ما الواحد يدور حوار بينه وبين نفسه ويكون متهم من غير محامى يدافع عنه على الاقل المراية ممكن تجيب المزايا والعيوب لعل وعسى حاجة تشل حاجة

موضوع رائع
لما اروح اشوف البلوزة والسرير اللى لازقة فيهم ردود افعالهم ايه

gohayna said...

فعلا لو الشياء تنطق وتتكلم كانت هتعبر عن حنين واشتياق اوغضب وسخط من ناس كتير جدا
ولو وقفنا في المرايه علشان نشوف نفسنا كانت هتبقي حاجه صعبه اوي
انا شخصيا اخاف اعمل خطوه زي دي
اخاف اصارح نفسي بكل عيوبها واشوفها كمان
رغم محاولتي لتفاديها
موضوعك رغم بساطه الفاظه انما معبر اكتر من مليون قصيده
استمري
تحياتي

عالمى ازرق said...

economic

انتى هجيبلك مرايه مقعره تبصي فيها
وبعدين انتوا جبتوا سرير امتى؟
مش تبطلى مفاجآت بقي
هههههههههههه



gohayna

اكيد مواجهه المرايا هتخلينا نتردد كتير قبل ما ناخد قرار
شكرا على مشاركتك واسعدنى مرورك

mohand said...

السلام عليكم

مش عارف ليه وانا بقراء الموضوع حسيت انو ناقصو اغنيه الاماكن كلها مشتاقه لك

اولا بالنسبه لموضوع الجوامد اللي بتتكلم انا بقي بيتي في الحاله ديه هيقولي اطلع بره مش عايز اشوف وشك تاني

بالنسبه للمرايه اللي هشوف فيها روحي ابقي اقرئي او اسمعي للدكتور ابراهيم الفقي هيقولك ازاي تصنعي المرايه ديه


روح الاماكن بقي انا مش محتاج اروح للمكان علشان افتكرو انا بغمض عيني وبفتكرو بهيئتو انا عشت طوال حياتي تقريبا في 12 مكان مختلف تخيلي
كل سنتين بغير
بس كل مكان ليه بصمة في نفسي بغمض عيني وارجعلو وافتكر كل جزء صغير منو

ااسف للاطاله
تشرفت بمرروري
مهند المصري
الباحث عن الحقيقة

hesterua said...

الأماكن ليها عبق
مهما اتغيرت واختلفت بيفضل ليها روح للمكان
بوست جمييييييل

عالمى ازرق said...

mohandat

انت بتعمل فى بيتكوا ايه .. ده شكله شايل منك جامد قوى
بالنسبه للاماكن انا اقصد روح الاماكن من كلمه الروح .. يعنى فكره البصمه اللى انت قولت عليها واختلافها من مكان لاخر
ولا اطاله ولا حاجه
نورت المحكمه يافندم



hesterua

وكل مكان له مساحه فى ذكرياتنا بتتقلص او بتزيد مع الزمن
اسعدنى مرورك

حوريه said...

عزيزتى عالمى ازرق
بوست جميل جدااا
انا لى اماكن اشعر بانى جزء منها ذى بير مسعود فى ميامى اللى شهد زكريات جميلة لى و قصر المنتزة و كوبرى استانلى اماكن احبها و ارى فيها صور لحياتى و ذكرياتى
شكرا لكى

عالمى ازرق said...

حوريه
انا كمان بحب كوبرى ستانلى جدا بالذات فى الشتاء
شكرا على مشاركتك واسعدتنى زيارتك

Nothing To Lose said...

ياااااا تعرفى ان عندك حق جدا
انا فعلا بحس بالاحساس دا لما انزل اسكندريه انا بعشق كل ذرة تراب فيها مجرد ما ببعد عنها شويه وارجع بحس انى رجعت لحضن امى وبحس انى وحشاها اد ما هى وحشانى بذكرياتها المؤلمه والجميله كل مكان البحر شقتنا كل حاجة كل حاجة رغم انى من القاهرة وبقعد فى اسكندريه 5 شهور تقريبا بس من السنه بس بجد بحس انى مقدرش اعيش بعيد عنها ابدا مدة طويله

البلوج جميل اوى
وانتى رقيقه اوى
اقبلينى ضيفه دائمه :)

عالمى ازرق said...

Nothing To Lose

انا فاهمه احساسك قوى .. الاماكن بتحتل مساحه كبيره من مشاعرنا من واحنا اطفال بنفهمها وبنعرف نترجمها لكلمات اما بنكبر
كلماتك عن اسكندريه ملئيه بالاحاسيس والذكريات اللى بتمنالك تبقي ذكريات حلوه دايما
شكرا على كلماتك الجميله
و دائما تسعدنى زيارتك

david santos said...

Hello!
This work is very good, thank you
have a good day

عالمى ازرق said...

david santos

Thanx for your encouraging and ur visit